5 tips om je investering in een Personal Branding fotoshoot terug te verdienen!

5 tips om je investering in een Personal Branding fotoshoot terug te verdienen!
Waarom zou je eigenlijk jezelf laten fotograferen? Welke meerwaarde heeft het voor je bedrijf? Afhankelijk van de fotograaf kan het een grote investering zijn. In dit artikel leg ik je uit waarom je een beeldbank wilt opbouwen en hoe je deze investering kan terugverdienen.
Een personal branding fotosessie is geen uitgave, maar een investering.
Uhh, bij een investering geef je toch ook geld uit? Klopt, maar wanneer je in iets investeert, kun je daar ook geld mee terugverdienen of zelfs je geld vermeerderen. Het verliest geen waarde, maar neemt zelfs in waarde toe. Stel je koopt een nieuwe auto, wanneer je de garage uit rijdt, verlies je direct een percentage van de waarde. Deze waarde komt niet meer terug. Een huis kan wel een investering zijn, kunst kan een investering zijn. Als het maar meer geld oplevert, dan dat het kost.
Maar hoe werkt dat bij een personal branding fotosessie?
Waarom een personal branding fotosessie?
In dit artikel heb ik al uitgelegd wat een personal brand is. Met een Personal Brand kun jij je onderscheidend op de markt zetten. Het is immer een merk rondom jou bouwen en alleen jij hebt jouw pad bewandeld en daarom ben je dus uniek. Maar er zijn wel bepaalde ervaringen waarin anderen zich kunnen herkennen. Stel je bent interieurontwerper en je hebt een burn-out gehad. Als jij jouw persoonlijke verhaal verteld over jouw burn-out, zul je mensen aantrekken die van interieurs houden én nu in een burn-out zitten of ook een burn-out hebben gehad. Hoe meer je over jezelf verteld, hoe meer verschillende mensen je zult aantrekken. Zo creëer jij je eigen fanbase. Mensen herkennen zich in jou en voelen een connectie.
Maar we verkopen natuurlijk niet door alleen ons eigen verhaal te vertellen. Dan zijn we leuk om te volgen, maar dan houdt het ook een keer op. Jij bent een bedrijf gestart en hebt een aanbod gecreëerd. De reden dat jij jouw bedrijf bent gestart zal veel raakvlakken hebben met jouw verhaal en ervaringen. In jouw aanbod, zit al jouw kennis en skills. Wanneer je daar tips en tricks over deelt, zodat jouw volgers en potentiële klanten dat direct kunnen toepassen en inzien dat jij verstand van zaken hebt, zullen ze jou als een autoriteit binnen jouw vakgebied gaan zien. Dit creëert vertrouwen en alleen wanneer mensen je vertrouwen, doen ze een aankoop bij jou.
Je hebt dus 3 ingrediënten die ervoor zorgen dat mensen bij jou een aankoop doen:
- Herkenning
- Connectie
- Vertrouwen
Hoe laat ik dat dan zien?
Het is een combinatie tussen tekst en beeld. We leven in een informatie tijdperk en dagelijks krijgen we enorm veel prikkels te verduren. Onze hersenen hebben daar automatisch een afweersysteem voor en laten er maar heel weinig binnenkomen. Je moet er dus voor zorgen dat je direct opvalt en jouw potentiële klanten direct kunnen zien én lezen waar jij het over hebt.
Dit kun je doen door een opvallende titel. Een titel die jouw doelgroep direct aanspreekt. Een korte pakkende zin die inspeelt op het verlangen en de pijn van jouw doelgroep.
Maar ook het beeld speelt mee, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Wanneer jij foto’s laat maken, zorg dan voor herkenning door je merkkleuren terug te laten komen. Laat je producten zien, kies een locatie die past bij wat jij wilt uitstralen en zorg dat de gehele setting klopt met jouw kernwaarden.
Ik geef je 5 tips die je kunt toepassen zodat je die investering kunt terug verdienen.
1. Maak een plan
Maak een plan om je investering terug te verdienen. Wat kun je NU doen waardoor je je prijzen kunt verhogen, meer van hetzelfde verkoopt of de waarde van je huidige klanten verhoogt zodat ze meer van je kopen?
Wat brengt jouw aanbod op en hoevaak moet je jouw aanbod verkopen om quitte te spelen met de kosten? Of kun je jouw aanbod aanvullen met extra waarde waardoor je de prijs kan verhogen? Kun je advertenties inzetten om meer leads te verkrijgen voor je gratis weggever en hun opvolgen met een serie e-mails waarin je naar een aanbod toewerkt?
Werk het uit en schrijf het op!
2. Vertel jouw verhaal
Laat je zelf zien en vertel jouw verhaal, “People do not buy goods & services. They buy relations, stories & magic” – Seth Godin. We zoeken naar herkenning in een verhaal. Deel jouw verhaal en creëer fans die jouw aanbod willen kopen omdat JIJ het verkoopt. Wat is typisch jij? Welk verhaal wil je vertellen? Welke kernwaarden wil je delen? Wat eet of drink je graag? Wat heb je meegemaakt? (let op: deel alleen iets wat je emotioneel al hebt verwerkt, wanneer je er klaar voor bent) Verkoop je een oplossing voor een probleem wat je zelf ook hebt gehad? Vertel dan welke reis jij hebt afgelegd om te komen waar je nu bent.
3. Communiceer jouw aanbod
Communiceer jouw aanbod. We hebben gemiddeld 7 contactmomenten met een merk nodig voordat we een aankoop doen. Blijf herhalen wat je doet. Verkoop niet je product, maar de oplossing voor het probleem dat je oplost. Vaak vinden we onszelf opdringerig wanneer we ons aanbod blijven herhalen, maar onthoud dat maar 5-10% van jouw volgers jouw content ziet. Daarnaast kun je mensen helpen met jouw aanbod, zie het als een liefdevolle reminder. Er zitten mensen op een oplossing te wachten. Hoe graag wou jij een oplossing voor jouw problemen? Als je niet verteld wat je aanbied, weet niemand ervan en zal niemand het kopen. Schreeuw het dus van de daken!
4. Wordt een autoriteit binnen jouw vakgebied
Jouw aanbod zit vol kennis, ervaringen en skills. Deel daar stukjes van, bied waarde en deel tips en tricks. Wordt een autoriteit binnen jouw vakgebied, laat zien welke kennis en ervaring jij hebt zodat mensen je gaan vertrouwen. Alleen als ze je vertrouwen kopen ze jouw aanbod. Je hoeft het niet te groots te maken, begin met een kleine tip, of inzicht. Wees ook niet bang dat jij al jouw kennis deelt, hoelang heb je er over gedaan om te komen waar jij nu bent? Iemand anders zal niet op hetzelfde niveau komen na een paar van jouw tips. Daarvoor hebben ze jouw aanbod nodig 😉
5. Word zichtbaar
Ik heb natuurlijk al verteld dat je jouw aanbod moet communiceren en jouw verhaal moet vertellen. Maar laat dit ook zien in foto’s. Laat zien wat jouw bedrijf doet en inhoudt. Bedenk goed wie jij bent en wat je wilt uitstralen op foto’s. Creëer herkenning door je merkkleuren terug te laten komen in je foto’s, zorg dat je kernwaarden en merkwaarden te zien zijn, gebruik een passende locatie en vind een fotograaf die jouw karakter en waar jij voor staat weet vast te leggen. Maak samen een plan, start met een Pinterest bord en pin foto’s die jou aanspreken. Ga ervoor!
Vergeet niet dat je alleen wanneer je deze tips toepast, je investering kunt terugverdienen.
‘Always go with the choice that scares you the most, because that is the one that is going to help you grow.’ – Caroline Myss
Wil je meer weten over hoe je alles uit een Branding Fotosessie haalt? Download dan gratis mijn e-book via onderstaand formulier.
