Waarom is personal branding fotografie zo duur?
Heel leuk dat iedereen roept dat je jezelf moet laten zien op je website en social media, maar weet je wel hoe duur zo’n fotograaf is? In dit artikel neem ik je mee welke waarde jij eruit haalt en hoe je die investering kunt terugverdienen.
Wat zit er voor jou in?
Personal branding fotografie gaat verder dan alleen foto’s van jou maken. De tijd die we samen spenderen tijdens de fotosessie wordt vooral een hele gezellige en leuke ochtend of middag.
Doordat je eruitziet om door een ringetje te halen – en misschien is je make-up en haar wel gedaan – voel je je professioneler. Je bent trots op jezelf en als ik tussendoor wat foto’s aan je laat zien, zal je energie nog meer omhoog gaan en ga je je zelfverzekerder voelen.
Deze energie heb je nodig om jezelf en jouw aanbod te kunnen verkopen. In onze hersenen bevinden zich spiegelneuronen, deze zorgen ervoor dat we bewegingen en emoties gaan nadoen. Daarom werkt gapen of een hysterische lach zo aanstekelijk. Ik help je om hoog in je energie te zitten en de juiste uitstraling te creëren voor je ideale klant. Want als jij hoog in je energie zit, ziet en voelt jouw klant dat. Als hij of zij die energie overneemt, creëert dat direct een connectie en enthousiasme bij je ideale klant.
Foto’s van jou en van jouw bedrijf brengen de juiste sfeer over zodat jouw ideale klant direct weet wat hij of zij kan verwachten. Het is dus van belang dat je altijd je eigen foto’s gebruikt.
Je ideale klant wil weten wie jij bent, zodat hij of zij een vertrouwd gevoel bij jou kunnen krijgen. Alleen als je ideale klant zich vertrouwd voelt, doet hij of zij een aankoop.
Eigenlijk help ik jou aan nieuwe klanten. Dat is wel wat waard toch?



Voorbereiding
Om alles uit een fotosessie te kunnen halen spendeer ik niet alleen tijd tijdens de fotosessie, maar bereid ik de fotosessie ook voor. Dit doen we door even te bellen en je wensen te bespreken. We maken een Pinterest moodboard, zoeken naar de juiste locatie en ik neem eventueel contact op met een visagist. Voordat we starten met de fotosessie gaan we altijd even een kopje thee of koffie drinken om ervoor te zorgen dat jij je op je gemak voelt en ik niet direct een camera in je gezicht duw. Al met al gaat er alleen al in de voorbereiding veel tijd zitten.

Afhandeling
Als de fotosessie voorbij is, gaan we weer naar huis. Ik laad de foto’s die we hebben gemaakt in, op mijn computer en maak een back-up op mijn externe harde schijf. De foto’s importeer ik in Lightroom en kan ik de foto’s gaan selecteren. De selectie plaats ik in een online gallery waar jij je favorieten kan selecteren. Deze selectie ga ik bewerken. Het hele proces van selecteren en nabewerken duurt net zo lang als de fotosessie zelf. Dus twee uur fotograferen, is twee uur selecteren en nabewerken.
Uiteindelijk verstuur ik de foto’s naar je op en hebben we nog contact over hoe je het hele proces hebt ervaren.
Kosten als fotograaf en ondernemer
Net zoals jij en ieder ander op deze wereld heb ik een salaris nodig om (prettig) van te kunnen leven. Daarnaast doe ik eens in de zoveel jaar een enorme investering in goede apparatuur. Objectieven gaan over het algemeen gelukkig langer mee dan de body (camera), maar het totale plaatje komt zeker uit op €6000,- tot €10.000,-. De apparatuur en accessoires helpen mee aan de kwaliteit die ik kan leveren. Met deze digitale foto’s kan ik helaas niks doen zonder computer en bewerkingsprogramma die ook beiden een grote investering zijn.
Helaas kan ik in een week niet 40 uur aan het fotograferen zijn. Natuurlijk kan ik taken uitbesteden (wat ook geld kost), maar de voorbereiding en nabewerking nemen ook tijd in beslag. Net zoals jij jouw ideale klant wilt bereiken, moet ik jou ook bereiken d.m.v. online zichtbaarheid. Hiervoor maak ik content, zoals dit blog, en voor mijn socials, heb ik een website die onderhouden moet worden en blijf ik ontwikkelen in fotografie en ondernemer skills.

Zie het als een investering en verdien je geld terug met een plan
Het doel van personal branding fotografie is om te laten zien wie jij bent en wat je uitstraling is. Hiermee zorg je ervoor dat klanten een connectie met jou kunnen voelen. Door jezelf te laten zien, weten mensen dat je er bent. Als je daarnaast verteld welke problemen jij kan oplossen, en waar jij jouw ideale klant mee kan helpen, weten ze waarom ze bij jou moeten zijn. Hiermee trek je ideale klanten aan.
Hoeveel van die ideale klanten heb jij nodig om het bedrag voor personal branding fotografie terug te verdienen? Hoe vaak moet jij jouw product verkopen? Schrijf het op en bekijk in welke periode je die (extra) verkopen kunt genereren.
Hoe ga je die extra verkopen genereren? Plaats je advertenties (let er op dat je dan extra verkopen nodig hebt in verband met de advertentiekosten)? Vertel je vaker over je aanbod en ben je wat meer zichtbaar? Bied je extra plekken in je programma aan?
Maak een plan, schrijf het op en voer het uit!
Wil jij meer weten over hoe je alles uit een personal branding fotosessie haalt? Download dan mijn gratis e-book
