Waarom een personal branding fotosessie?

Waarom een personal branding fotosessie?
In ons huidige digitale (informatie) tijdperk kan je overal, makkelijk informatie over vinden. Typ je vraag in Google en er komen vele pagina’s vol met ondernemers tevoorschijn die een mooi antwoord op je vraag hebben. Het is jouw taak om daartussen op te vallen.
In mijn blog over personal branding leg ik al uit dat personal branding letterlijk jezelf als merk neerzetten is. Jouw waarden, ervaringen, kwaliteiten en talenten maken jou uniek én authentiek. Hierdoor kun jij je onderscheidend op de markt zetten. Je bent nu eenmaal uniek, niemand anders heeft jouw pad bewandeld. Dat is precies de reden waarom jij de moeite waard bent.
Wanneer jij jouw verhalen en ervaringen communiceert met de buitenwereld, zullen er altijd mensen zijn die zich tot jou en jouw verhaal aangetrokken voelen. Sterker nog, je zult je verbazen hoeveel mensen met dezelfde problemen of struggles te maken hebben.



Een eerste indruk
We kunnen communiceren met spraak, gebaren en lichaamstaal. Lichaamstaal symboliseert geen woorden, maar wel je lichaamshouding, mimiek en oogcontact. Met je lichaamstaal kun je een goede eerste indruk neerzetten, en een eerste indruk maak je maar één keer. Het is mogelijk om die indruk te herstellen, maar daar gaat veel werk en tijd in zitten. Bij iemand die jou dus nog niet kent wil je dit dus voorkomen.1
Deze eerste indruk kun je maken door gebruik te maken van foto’s. Hierin speelt de emotie en sfeer die je overbrengt van groot belang, want we maken een aankoopbeslissing met onze emotie. Deze emotie kun je versterken met de teksten die je gebruikt (storytelling).
Connectie en vertrouwen
Zoals Seth Godin het zegt; we doen graag zaken met mensen. Ga eens bij jezelf na welke winkels of bedrijven jouw voorkeur hebben om daar iets te kopen. Waarom kom je elke keer bij één en dezelfde supermarkt? Je kent de producten, je kunt vertrouwen op het assortiment en de kwaliteit en je kent de route door de winkel.
Het is belangrijk dat je dit gevoel van connectie en vertrouwen ook opwekt bij je ideale klant. Zonder vertrouwen gaat iemand geen aankoop bij jou doen. Connectie kun je creëren door te laten zien wie jij bent, vertel jouw verhaal, hoe ben je gekomen waar je nu bent, welke struggles heb je onderweg overwonnen? Authenticiteit zorgt voor een connectie, iemand gaat zich in jou herkennen. Het vertrouwen kun je winnen door een autoriteit te zijn in jouw vakgebied. Bied waarde in de vorm van jouw kennis.
Door jezelf te laten fotograferen en deze foto’s in te zetten, kun je laten zien met wie je potentiële klant een connectie aangaat. Zou jij niet willen weten aan wie jij je geld geeft?

Visuele informatie vs. tekstuele informatie
Daarnaast nemen we visuele informatie sneller op dan tekstuele informatie. Je onthoud gemiddeld 80% van visuele informatie en maar 20% van tekstuele informatie. Met een foto kun je dus een hele goede eerste indruk maken én ervoor zorgen dat mensen je onthouden. Potentiële klanten moeten minimaal zeven keer met jou of jouw aanbod in contact zijn geweest voordat ze je aanbod gaan kopen. Hoe vaker jij jezelf dus laat zien op een authentieke en herkenbare manier, hoe groter de kans dat iemand jouw klant wordt (mits je een goede oplossing voor zijn/haar probleem hebt natuurlijk).
Krijg meer zelfvertrouwen met een branding fotosessie
Maar ik weet ook heel goed dat het spannend is om jezelf te laten zien. Iedereen heeft een innerlijke criticus die zichzelf ervan probeert te weerhouden om kritiek te krijgen. Maar jij hebt een mooi aanbod waarbij je mensen kunt helpen, is het niet zonde om dat niet te verkopen? Een personal branding fotosessie kan bijdragen aan je zelfvertrouwen.
Heb je je weleens gevoeld alsof je de hele wereld aan kon? Je haar zat goed, je make-up en kleding zijn on point. Dit gevoel gaf je onwijs veel zelfvertrouwen. Dit gevoel, dit is precies wat een personal branding fotosessie met je doet. Maar dan wordt het ook nog eens vastgelegd.
Als je een fotograaf kiest die jou goed begeleidt, het beste in jou naar voren haalt en af en toe de powershots van jou laat zien. Zul je merken dat je je krachtiger én zekerder van jezelf voelt.
Als jij aan je ideale klant kunt laten zien dat jij zelfverzekerd bent, sta je al 10 punten voor. Want jij staat achter jouw aanbod. Je bent een voorstander van je aanbod en je weet wat je doet. Als jij ervan overtuigd bent, dan hoef je jouw ideale klant alleen nog maar te overtuigen dat hij of zij jouw aanbod koopt.



Conclusie
Een personal branding shoot zorgt niet alleen voor meer vertrouwen in jezelf, maar creëert ook een connectie met je ideale klant. Die connectie heb je nodig om uiteindelijk vertrouwen te wekken bij je potentiële klant zodat hij of zij jouw aanbod koopt.
1: Frank van Marwijk – Lichaamstaal
Wil je meer weten over hoe je alles uit een Branding Fotosessie haalt? Download dan gratis mijn e-book via onderstaand formulier. Als je je aanmeldt voor dit gratis ebook, krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie.
