Wat is Personal Branding?
Wat is Personal Branding?
Personal Branding is letterlijk jezelf als merk neerzetten. Jouw waarden, ervaringen, kwaliteiten en talenten maken jou uniek én authentiek. Hierdoor kun jij je onderscheidend op de markt zetten. Je bent nu eenmaal uniek, niemand anders heeft jouw pad bewandeld. Dat is precies de reden waarom jij de moeite waard bent.
Wanneer jij jouw verhalen en ervaringen communiceert met de buitenwereld, zullen er altijd mensen zijn die zich tot jou en jouw verhaal aangetrokken voelen. Sterker nog, je zult je verbazen hoeveel mensen met dezelfde problemen of struggles te maken hebben.
Daarbij komt, dat als je helder communiceert welke problemen jij oplost of wat jij voor je potentiële klanten (of werkgevers) kunt doen, zij op een gegeven moment weten waarom ze bij jou moeten zijn.
Trek je ideale klanten aan
Personal Branding kan je helpen om je ideale klanten aan te trekken. Als jij duidelijk communiceert waar jij voor staat en wat jouw kernwaarden zijn, zul je altijd mensen aantrekken die daar ook hun interesses in hebben.
Stel jouw bedrijf werkt alleen met duurzame en ecologisch verantwoorde producten, dan wil je niet samenwerken met klanten die geen gebruik maken van deze materialen, ingrediënten en grondstoffen. Wanneer jij deze waardes op je website en Socials communiceert, zul je makkelijker te vinden zijn voor jouw ideale klant. Niet alleen omdat je deze woorden gebruikt en Google jou sneller vindt, maar je stoot ook klanten af die niet interessant zijn om mee samen te werken. Hierdoor heb je meer tijd en ruimte voor jouw ideale klant. Werken met ideale klanten creëert fijnere samenwerkingen, jij bent gelukkiger in wat je doet én je kunt mensen helpen met producten en diensten waar je achter staat.
Maak betere keuzes en behaal je doelen sneller
Als jij weet waar je voor staat, wat jouw missie en visie is, kun je keuzes maken die daaraan bijdragen. Hierdoor wordt keuzes maken makkelijker, want je kunt je altijd afvragen of het bij jou past. Hoe meer je van deze juiste keuzes maakt, hoe sneller je jouw doelen bereikt. Als jij jouw missie en visie communiceert, zowel binnen je bedrijf als naar je potentiële klanten, kunnen ook zij jou helpen om je doelen sneller te bereiken. Ze weten immers waar jij naartoe wilt.
Je bent uniek
Alleen jij weet wat jou drijft en alleen jij hebt die combinaties van overtuigingen en waarden die jouw passie vormen. ‘Met overtuigingen en waarden maak je een verbinding met je doelgroep en creëer je loyaliteit.’ Schreef Cees Harmsen in zijn boek ‘Present!’.
Als jij jouw verhaal deelt, ga je gegarandeerd mensen raken die zich herkennen in jouw problemen en ervaringen. Hierdoor creëer je een connectie, connectie resulteert in vertrouwen en vertrouwen in een conversie. Jij bent namelijk de ervaringsdeskundige. Je had een probleem, hebt daarmee geworsteld, een uitweg en oplossing gevonden. Die oplossing bied jij nu ook aan aan anderen.
Hierdoor sla je eigenlijk alle concurrentie weg, zelfs als ze precies dezelfde oplossing aanbieden voor een goedkopere prijs. Namelijk maar 14% van de online consumenten bepaald hun aankoop op de prijs. Dat betekent dat 86% dat niet doen. Spreek het emotionele brein van die 86% aan met jouw verhaal en maak die connectie.
Personal branding creëert motivatie
Stel je voor, je doet alleen wat je leuk vindt, wat precies bij jou past en op je waarden en overtuigingen aansluit. Hoe zou je dat vinden? Hoe zou je je dan voelen? Bij personal branding ga je op zoek naar wat bij jou als persoon past en wat jij wilt uitdragen en uitstralen. Dit werkt alleen als je ook authentiek blijft aan jezelf en geen waarden kiest die je wel zou willen hebben, maar niet kan waarmaken, of niet bij jou passen. Dat is op den duur vermoeiend waardoor je door de mand zult vallen. Kies je daarentegen voor waarden die echt bij jou passen, dan zul je altijd dicht bij jezelf blijven en trouw aan jezelf zijn. Hierdoor doe je wat jou raakt, wat jou drijft, wat je passie is en dit zorgt automatisch voor motivatie.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden
Super cliché, I know, maar het is gewoon waar. Althans, als je foto ondersteunend is aan de tekst die je ernaast hebt geplaatst.
Wij mensen worden aangetrokken door afbeeldingen en kijken het liefste naar afbeeldingen waar mensen op staan. Hierom kun je elke keer weer de aandacht van mensen herpakken. We beslissen namelijk binnen 3 seconde of we op een website willen blijven. Als we zien dat deze website op onze behoeftes aansluit, blijven we iets langer. Hoelang we blijven, is afhankelijk van hoevaak onze aandacht wordt herpakt door de website zelf. Staan er veel interessante foto’s, koppen en subkoppen, dan kan het goed zijn dat we blijven hangen. En dat is wat we willen als eigenaar van de website.
Hoe langer de bezoeker blijft hangen, hoe meer informatie je kan geven, een betere band kan opbouwen en een grotere kans op een conversie.
Als jij dus foto’s op je website plaatst die niet jouw teksten ondersteunen, of direct weergeven wie jij bent, wat je uitstraalt en wat mensen kunnen verwachten, is de kans groot dat je websitebezoeker direct afhaakt. Maar plaats jij foto’s die jouw personal brand weergeven, is er direct te zien wat jij te bieden hebt.
Je kunt mensen ook goed sturen met foto’s. Kijk jij op de foto in de camera, dan is het eerste waar een bezoeker naar kijkt, jouw ogen. Kijk jij naar links? Dan volgt de bezoeker jouw kijkrichting. Plaats jij hier een tekst, dan kan het goed zijn dat je bezoeker ook naar de tekst gaat kijken. Is deze tekst opvallend en bevat het het probleem van je ideale klant, dan gaat deze doorlezen omdat hij of zij getriggerd is.
Hierom is het dus super belangrijk om voor jezelf een beeldbank aan te leggen die past bij jouw personal brand. Personal branding fotografie kan hier een oplossing voor zijn. Zoek een personal branding fotograaf die jou begrijpt, die jou als personal brand kan neerzetten en jou authentiek kan weergeven.
Als je wilt, kijk ik graag met je mee. Wil je even bellen? Of stuur mij een e-mail zodat we kunnen kijken of ik wat voor je kan betekenen.
Download mijn gratis ebook voor tips om alles uit een branding fotosessie te halen!
Als je je aanmeldt voor dit gratis ebook, krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk de privacyverklaring.